Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach III - wanalovemekahmadinah

Sunday, March 27, 2016

Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach III

Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach III


Siri III 
Atlantic Wall
Artikel utama: Atlantic Wall dan Selat Inggeris




Sebuah peta dari Tembok Atlantik, dipaparkan dalam warna hijau. Kawasan putih adalah negara neutral

  German Reich dan Axis kuasa
  sekutu
Tentera Jerman 'garis pertahanan pertama adalah Selat Inggeris, sebuah persimpangan yang telah bingung kedua Armada Sepanyol dan Napoleon Bonaparte' s Angkatan Laut. Mengalikan halangan pencerobohan adalah luas Atlantic Wall, diperintahkan oleh Adolf Hitler pada 51 Directive nya yang membentang dari Norway ke Sepanyol dalam berbagai darjat, tetapi yang paling rumit yang dihadapi Selat Inggeris. Percaya bahawa setiap pendaratan yang akan datang akan diberi batas waktu untuk pasang, Rommel memiliki seluruh dinding diperkaya dengan kotak pil, meriam, kedudukan mesingan dan kawat berduri yang luas serta peletakan ratusan ribu ranjau untuk menghalang kapal pendarat. Sekutu memilih untuk tidak menyerang pada Calais tapi pada pantai yang lebih jauh dari Normandy yang juga batas sektor antara tentera Jerman 7 dan 15, di sisi timur melampau dari bekas, untuk memaksimumkan kebingungan kemungkinan tanggung jawab komando selama Jerman reaksi. Sektor pendaratan yang diserang diduduki oleh empat bahagian Jerman. [24] Serangan kemudian dihitung surut kerana dikurangkan keberkesanan halangan pendaratan yang mungkin telah menyebabkan tentera tenggelam, kapal pendarat banyak akan telah bersembunyi dan tenggelam selama pendekatan akhir. Namun, taktik ini terdedah kepada infantri api defensif lebih dari jarak yang lebih besar dari pantai.

Pemahahagian daerah
The Divisyen Infantri 716 (Static) membela ujung timur dari zon pendaratan, termasuk sebahagian besar pantai Inggeris dan Kanada. Bahagian ini, serta 709, termasuk Jerman yang tidak dianggap sesuai untuk tugas aktif pada Front Timur, biasanya kerana sebab-sebab perubatan dan tentera dari pelbagai negara lain (dari negara menakluk, sering direka oleh kekuatan) dan Soviet tawanan -perang yang telah bersetuju untuk memperjuangkan Jerman daripada bertahan dengan keadaan yang keras dari Jerman POW kem (di antara mereka yang disebut hiwis). Ini "sukarelawan" yang tertumpu di "Ost-Bataillone" (East Batalion) yang meragukan kesetiaan.
The Divisyen Infantri 352 adalah formasi terlatih dan dilengkapi membela daerah antara kira-kira Bayeux dan Carentan, termasuk pantai Omaha. Bahagian ini telah ditubuhkan pada bulan November 1943 dengan bantuan kader dari dibubarkan bahagian 321, yang telah hancur di Kesatuan Soviet pada tahun yang sama. The 352 mempunyai sejumlah tentera yang telah melihat aksi di depan Timur. Oleh kerana itu, 352 sudah mempunyai pengalaman pertempuran signifikan pada memegang kedudukan defensif. Bahagian ini ditempatkan di Omaha Beach, di mana setakat ini mangsa terberat dari pencerobohan yang dialami oleh pasukan AS mendarat.
The Landing 91 Division Air (Luftlande udara diangkut) (Generalmajor Wilhelm Falley), terdiri dari Rejimen Infantri 1057 dan Rejimen Infantri 1058. Ini adalah sebuah divisyen infantri biasa, dilatih dan dilengkapi untuk diangkut melalui udara (meriam iaitu diangkut, namun dengan beberapa senjata sokongan berat) yang terletak di pedalaman Semenanjung Cotentin, termasuk zon drop dari pendaratan payung terjun Amerika. Dilampirkan Rejimen Parachute 6 (Oberstleutnant Friedrich August Freiherr von der Heydte) telah dibina semula sebagai sebahagian daripada Divisyen Payung terjun ke-2 ditempatkan di Brittany.
The Infantri 709 Division (Static) (Generalleutnant Karl-Wilhelm von Schlieben), terdiri dari Rejimen Infantri 729, 739 Rejimen Infantri (baik dengan empat batalion, tapi, 729 4 dan 739, 1 dan 4 menjadi Ost, dua rejimen mempunyai tidak ada syarikat sokongan rejimen baik), dan Rejimen Infantri 919. Pembahagian pertahanan pesisir melindungi timur, dan utara (termasuk Cherbourg) pantai Semenanjung Cotentin, termasuk zon pendaratan pantai Utah. Seperti 716, bahagian ini terdiri beberapa unit "Lagu" yang diberikan dengan kepemimpinan Jerman untuk menguruskannya.
wilayah bahagian Berdekatan
Bahagian lain menduduki kawasan sekitar zon pendaratan, termasuk:

243 Division Infantri (Static) (Generalleutnant Heinz Hellmich), terdiri dari Rejimen Infantri 920 (dua batalion), Rejimen Infantri 921 dan Rejimen Infantri 922. Pembahagian pertahanan pesisir dilindungi pantai barat Semenanjung Cotentin.
711th Divisyen Infantri (Static), terdiri dari Rejimen Infantri 731, dan Rejimen Infantri 744. Bahagian ini membela bahagian barat dari Pays de Caux.
30 Brigade Mobil (Oberstleutnant Freiherr von und zu Aufseß), terdiri dari tiga basikal batalion.
cadangan lapis baja
Langkah-langkah defensif Rommel juga kecewa oleh pertikaian doktrin lapis baja. Selain dua kumpulan tentera, Komander-in-Chief Barat, Field-Marshall Gerd von Rundstedt, juga memerintahkan markas Panzer Kumpulan Barat di bawah Jeneral Leo Geyr von Schweppenburg (biasanya disebut sebagai von Geyr). Formasi ini adalah muka merupakan HQ pentadbiran untuk formasi von Rundstedt yang lapis baja dan mudah alih, tapi itu kemudian berubah nama menjadi Kelima Panzer Army dan dibawa ke garis di Normandy. Von Geyr dan Rommel tidak setuju atas penyebaran dan penggunaan bahagian Panzer penting.

Rommel mengakui bahawa Bersekutu akan mempunyai kelebihan udara dan akan mampu untuk mengganggu gerak-geriknya dari udara. Kerana itu ia mencadangkan agar formasi lapis baja dikerahkan dekat dengan pantai pencerobohan. Dia percaya bahawa lebih baik untuk mempunyai satu divisyen Panzer menghadapi penjajah pada hari pertama, dari tiga divisyen Panzer tiga hari kemudian ketika Bersekutu sudah akan membentuk syarikat berpijak. Von Geyr berpendapat untuk doktrin standard bahawa formasi Panzer harus tertumpu di posisi tengah di sekitar Paris dan Rouen, dan disebarkan secara besar-besaran terhadap berpijak Sekutu utama saat ini telah dikenal pasti.

Hujah itu akhirnya dibawa ke hadapan Hitler untuk timbang tara. Dia khas dikenakan penyelesaian kompromi tidak boleh dijalankan. Hanya tiga divisyen Panzer diberikan kepada Rommel, terlalu sedikit untuk menutup semua sektor terancam. Selebihnya, muka di bawah kawalan Von Geyr itu, benar-benar dilantik sebagai dalam "okw Reserve". Hanya tiga daripada dikerahkan cukup dekat untuk campur tangan segera terhadap pencerobohan Perancis Utara, empat lainnya yang tersebar di selatan Perancis dan Belanda. Hitler diperuntukkan bagi dirinya kuasa untuk memindahkan bahagian di okw Reserve, atau komit mereka untuk bertindak. Pada tarikh 6 Jun, banyak Panzer komander bahagian tidak dapat bergerak kerana Hitler belum diberikan kebenaran yang diperlukan, dan kakitangannya menolak untuk membangunkannya selepas berita pencerobohan.

The Panzer ke-21 Division (Generalmajor Edgar Feuchtinger) ditempatkan di dekat Caen sebagai kekuatan menarik mudah alih sebagai sebahagian dari Angkatan Darat Kumpulan B cadangan. Namun, Rommel meletakkan begitu dekat dengan pertahanan pesisir yang, di bawah perintah berdiri dalam kes pencerobohan, beberapa infantri dan anti-pesawat unit akan berada di bawah perintah pembahagian benteng di pantai, mengurangkan kekuatan efektif bahagian.
Pembahagian mekanik lain yang mampu campur tangan di Normandy tetap dipertahankan di bawah kawalan langsung dari Angkatan Bersenjata Jerman HQ (okw) dan awalnya ditolak untuk Rommel.

Koordinasi dengan Perlawanan Perancis
Pelbagai puak dan litar dari Perlawanan Perancis dimasukkan dalam rancangan untuk Overlord. Melalui markas yang berpusat di London yang seharusnya merangkumi semua kumpulan perlawanan, État-besar des Forces francaises de l'Intérieur (EMFFI), Bahasa Inggeris Operasi Khusus Eksekutif mengatur sebuah kempen besar-besaran dari sabotaj tugasan Kumpulan pelbagai dengan menyerang jalur kereta api, jalan menyergap , atau menghancurkan pertukaran telefon atau pencawang elektrik. Sekutu membangunkan empat rancangan untuk Perlawanan Perancis untuk melaksanakan pada D-Day:

Rencana VERT adalah operasi lima belas hari yang melibatkan sabotaj terhadap sistem kereta api.
Rencana BLEU berurusan dengan menghancurkan kemudahan elektrik.
Rencana Tortue adalah operasi menunda ditujukan pada pasukan musuh yang berpotensi akan mengukuhkan pasukan Paksi di Normandy.
VIOLET Rencana ditangani dengan pemotongan kabel bawah tanah. [25]
Rintangan tersebut disiagakan untuk melaksanakan tugas-tugas dengan cara anggota mesej, dihantar oleh BBC di Perancis perkhidmatan dari London. Beberapa ratus ini secara teratur dihantar, masking beberapa dari mereka yang benar-benar signifikan.

Franc-tireurs dan pasukan payung Bersekutu melaporkan situasi semasa Pertempuran Normandy di 1944

Di antara aliran mesej yang tak berarti disiarkan oleh BBC pada 21:00 CET pada tarikh 5 Jun diberi kod arahan seperti Les carottes sont cuites ( "The lobak merah yang dimasak") dan Les des sont jetës ( "Dadu telah dilemparkan"). [26]

Satu pasang terkenal mesej ini sering keliru dinyatakan sebagai panggilan umum untuk senjata oleh Resistance. Beberapa hari sebelum D-Day, garis (sedikit salah kutip) pertama Verlaine puisi, Chanson d'Automne, telah dihantar. "Les sanglots rindu des violons de l'automne" [nota 3] [27] (Long isak tangis musim luruh biola) memberi amaran kepada pejuang perlawanan dari Ventriloquist rangkaian di Orléans daerah untuk menyerang sasaran kereta api dalam beberapa hari ke depan. Baris kedua, dihantar "Bercent mon coeur d'une langueur monoton" ( "menenangkan hatiku dengan kelesuan monoton"), akhir pada tarikh 5 Jun, bermakna bahawa serangan itu akan dipasang secepat mungkin.

Josef Götz, kepala bagian isyarat daripada perkhidmatan perisikan Jerman (yang SD) di Paris, telah mencari arti dari baris kedua Verlaine puisi, dan tidak kurang daripada empat belas perintah eksekutif lain mereka mendengar akhir pada tarikh 5 Jun. Sebahagian nya benar ditafsirkan mereka bererti bahawa pencerobohan sudah dekat atau berjalan, dan mereka diberitahu atasan mereka dan semua komander Tentera Darat di Perancis. Namun, mereka telah mengeluarkan amaran yang sama bulan sebelumnya, apabila Sekutu mula persiapan pencerobohan dan memberitahu Resistance, tapi kemudian mundur kerana perkiraan cuaca buruk. SD telah diberikan ini penggera palsu, alarm asal mereka diabaikan atau diperlakukan hanya sebagai rutin. Kelima Belas Army HQ lulus maklumat kepada unit tersebut; Ketujuh Tentera Darat mengabaikannya. [27]

Selain tugas-tugas yang diberikan kepada Penentangan sebagai sebahagian daripada usaha pencerobohan, Eksekutif Operasi Khas dirancang untuk mengukuhkan Resistance dengan tiga orang pihak penghubung, di bawah Operasi Jedburgh. Para pihak Jedburgh akan menyelaras dan mengatur bekalan jatuh ke Maquis kumpulan di kawasan belakang Jerman. Juga beroperasi jauh di belakang garis pertahanan Jerman dan sering bekerja sama dengan Perlawanan, walaupun tidak di bawah BUMN, yang pihak yang lebih besar daripada unit Inggeris, Perancis dan Belgium dari Special Air Service brigade.

Sebuah laporan 1.968 dari Counter-pemberontakan butiran Analisis Maklumat Pusat hasil dari usaha sabotaj Perlawanan Perancis: "Dalam tenggara, 52 lokomotif hancur pada tanggal 6 Juni dan laluan kereta api dipotong lebih dari 500 tempat Normandy diasingkan pada 7 Jun Berlaku rangkaian telefon di kawasan pencerobohan itu. meletakkan rosak dan awal Jun 20, jalur kereta api Perancis yang diberikan tidak dapat beroperasi, kecuali di Lembah Rhone di mana garis-Marseilles Lyon terus terbuka oleh Jerman walaupun penglibatan berat dengan [partisan] unit ... Walaupun cadangan tempatan Jerman mampu mencapai daerah depan walaupun aksi perlawanan ... penundaan ditanda dicapai terhadap pergerakan cadangan strategik Tuntutan Perancis telah ditangguhkan sehingga 12 bahagian selama 8 hingga 15 hari. "[28]


Besar kapal pendarat konvoi melintasi Selat Inggeris pada 6 Jun 1944

Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach IIIOperasi Neptun, sebagai sebahagian daripada angkatan laut pencerobohan D-Day dikenali, adalah terutama Royal Navy urusan, baik dalam perancangan dan pelaksanaan. Hal ini secara luas dianggap 'sebuah karya tidak pernah melampaui perancangan'. [29] Dalam perintah keseluruhan adalah Laksamana Sir Bertram Ramsay RN, yang sebagai Bendera Petugas Dover telah menguasai pengosongan lebih dari 300,000 tentera dari Dunkirk empat tahun sebelumnya. Ia juga bertanggung jawab atas perancangan angkatan laut dari pencerobohan Afrika Utara pada tahun 1942 dan salah satu dari dua armada yang membawa pasukan untuk pencerobohan Sicily pada tahun berikutnya.

Armada pencerobohan diambil daripada lapan angkatan laut yang berbeza, yang terdiri dari 6.939 kapal: 1,213 kapal perang, kapal pengangkutan 4.126 (mendarat kapal dan kapal pendarat), dan 736 pesawat tambahan dan 864 kapal dagang. Dari 2.468 kapal pendaratan utama dalam dua pasukan petugas ditempatkan pada 6 Jun 1944 hanya 346 orang Amerika. Dari 23 kapal peneroka menutupi pendaratan 17 adalah Bahasa Inggeris. Bahkan dari 16 kapal perang yang merangkumi pantai Barat Amerika (Utah dan Omaha) 50% adalah kapal Inggeris dan Bersekutu. Ada 195.700 anggota angkatan laut yang terlibat, 112.824 (58%) daripada mereka adalah Inggeris ;. 52.889 (30%) berasal dari AS dan 4.988 dari negara-negara bersekutu [15]

Sekutu Naval Expeditionary Angkatan dibagi menjadi dua Pasukan Petugas Tentera Laut: Barat (Rear-Admiral Alan G Kirk USN) dan Timur (Rear-Admiral Sir Philip Vian RN - lain veteran pendaratan Itali).

Rujukan:bestiklidah
Terjemahan:Nursyarifah

No comments:

Post a Comment