Kalendar Waktu Imsak | Berbuka Puasa | Waktu Solat Kuala Lumpur Putrajaya 1437H - wanalovemekahmadinah

Thursday, May 19, 2016

Kalendar Waktu Imsak | Berbuka Puasa | Waktu Solat Kuala Lumpur Putrajaya 1437H

Kalendar Waktu Imsak | Berbuka Puasa | Waktu Solat Kuala Lumpur Putrajaya 1437H


Kalendar Waktu Imsak | Berbuka Puasa | Waktu Solat Kuala Lumpur Putrajaya 1437H

Alhamdulillah Kalendar waktu imsak,waktu berbuka dan waktu solat bagi wilayah persekutuan kuala lumpur dan putrajaya telah dikeluarkan oleh PPZ.Apa itu ppz ? ppz adalah singkatan kepada Pusat Pungutan Zakat.

Kalendar Sebagai Kemudahan Merancang Waktu
Kalendar diatas khususnya memberikan kita peringatan akan waktu-waktu imsak,waktu berbuka dan waktu solat selain memberikan info tambahan iaitu waktu operasi ppz secara tidak langsung.

Dan dengan itu memberikan kita kesempatan untuk merancang jadual waktu-waktu dan persedian awal bagi dekatnya waktu tersebut.Dan sebagai maklumat tambahan,ppz dibuka 7 hari seminggu,dari jam seawal 8.15 pagi - 4.30 petang.

Selain itu kemudahan  membayar zakat turut dimudahkan dengan adanya kemudahan di bank-bank dan pejabat pos,intenet banking (alhamdulillah,kalau dulu saya membayar hanya dengan wang pos dan datang sendiri ke ppz,kini melalui intenet bankin pun sudah boleh) selain kita datang sendiri ke ppz.Tidak silap saya,potongan gaji berjadual juga boleh dibuat,dengan mendapatkan borang potongan gaji untuk zakat.Potongan gaji ini secara bulanan dikira mengikut kaedah yang diberikan (boleh rujuk di ppz atau hubungi ppz atau layari portal web ppz untuk mengetahui kaedahnya),kita boleh muat turun borang itu dari laman ppz sendiri dan print sendiri atau datang terus ke kaunter ppz.Dan apa yang saya tahu mengenai potongan gaji untuk membayar zakat secara berjadual adalah ianya akan turut ditolak menerusi potongan cukai pendapatan.

Haa yang itu macam mana mahu tahu ? silalah rujuk kepada ppz untuk mengetahui kaedahnya.Inn syaAllah akan jelas terang kemuskilan.Wallahualam.

Lihat Kalendar Puasa lain

Kalendar Puasa Tahun 1437/1438 2016 : Puasa Sunat Dan Wajib

No comments:

Post a Comment