Untuk membicarakan hal 3 tahun kemarau sebelum kedatangan dajjal ini,eloklah meneliti dahulu hadits-hadits Rasulullah s.a.w berserta status atau darjat hadits-hadits tersebut.
Setakat ini yang saya jumpa haditsnya darjat yang lemah iaitu daif.Bukan dusta tapi lemah.Sebab-sebab lemah kerana banyak sebab.Boleh jadi datang daripada perawinya.
Ibn Majah no 4067
Sesungguhnya tiga tahun sebelum munculnya Dajjal, adalah waktu yang sangat sulit, dimana manusia akan ditimpa oleh kelaparan yang sangat, Allah akan memerintahkan kepada langit pada tahun pertama untuk menahan sepertiga dari hujannya, dan memerintahkan kepada bumi untuk menahan sepertiga dari tanaman-tanamannya. Dan pada tahun kedua Allah akan memerintahkan kepada langit untuk menahan dua pertiga dari hujannya dan memerintahkan kepada bumi untuk menahan duapertiga dari tumbuh-tumbuhannya. Kemudian di tahun yang ketiga, Allah memerintahkan kepada langit untuk menahan semua air hujannya, maka ia tidak meneteskan setetes air pun dan Allah memerintahkan kepada bumi untuk menahan semua tanaman-tanamannya, maka setelah itu tidak dijumpai satu tanaman hijau yang tumbuh dan semua binatang yang berkuku akan mati, kecuali yang tidak dikehendaki oleh Allah." kemudian para sahabat bertanya, "Dengan apakah manusia akan hidup pada saat itu?" Beliau menjawab: "Tahlil, takbir dan tahmid akan sama artinya bagi mereka dengan makanan."
Tahqiq:
الراوي: أبو أمامة الباهلي المحدث: الألباني - المصدر: ضعيف الجامع - الصفحة أو الرقم: 6384
خلاصة حكم المحدث: ضعيف
Dan di dalam Sahih Al-Jami', Syeikh Al-Albani turut memuatkan hadith ini sebagai sahih:
و إن قبل خروج الدجال ثلاث سنوات شداد يصيب الناس فيها جوع شديد يأمر الله السماء السنة الأولى أن تحبس ثلث مطرها و يأمر الأرض أن تحبس ثلث نباتها ثم يأمر السماء في السنة الثانية فتحبس ثلثي مطرها و يأمر الأرض فتحبس ثلثي نباتها ثم يأمر السماء في السنة الثالثة فتحبس مطرها كله فلا تقطر قطرة و يأمر الأرض فتحبس نباتها كله فلا تنبت خضراء فلا يبقى ذات ظلف التهليل و التكبير و التحميد و يجزئ ذلك عليهم مجزأة الطعام
( هـ ابن خزيمة ك الضياء ) عن أبي أمامة .
الراوي: أبو أمامة الباهلي المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع - الصفحة أو الرقم: 7875
خلاصة حكم المحدث: صحيح
Ini kenyataan Multaqa: ( http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=219403 ) didaifkan oleh al-Albani
الحديث بهذا التمام ضعفه ش الألباني رحمه الله،
Ini penilaian Ibn Katsir dalam tafsirnya:
الراوي: أبو أمامة الباهلي المحدث: ابن كثير - المصدر: تفسير القرآن - الصفحة أو الرقم: 2/411
خلاصة حكم المحدث: غريب جداً من هذا الوجه Juga daif
Ini Islamweb: hukum daif
الكتاب: سنن ابن ماجه [الحكم: إسناده ضعيف
hadith ni hanya ada dalam sunan Ibn Majah tak ada dalam kutub sittah yg lain dari jalur Abu Umamah ini.
رقم الحديث: 4075
(حديث مرفوع) حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ , حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ الْمُحَارِبِيُّ , عَنْ إِسْمَاعِيل بْنِ رَافِعٍ أَبِي رَافِعٍ , عَنْ أَبِي زُرْعَةَ السَّيْبَانِيِّ يَحْيَى بْنِ أَبِي عَمْرٍو , عَنْ عَمْرِو بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ , قَالَ
Dalam perbagai semakan hadits pula,menerusi tafsir Ibn Katsir, tafsir surah an-Nisaa' ayat 159, daif
edisi tahqiq 4/353 (syaikh Mustafa al-Sayyid Muhammad, dll) hadith Ibn Majah dari jalur Abu Umamah
perawi daif ialah Amru bin Abdullah al-hadhrami
Tafsir Ibn Katsir, tahqiq Sami bin Muhammad al-Salamah (2:461), hadith Ibn Majah dari Abu Umamah
dua perawi daif:
Abd Rahman bin Muhammad al-Muharibi, mungkarul hadith, Ibn Ma'in
dan Ismail bin Rafi' al-Madani,daif menurut Ibn Ma'in dan an-Nasai'i, mungkarul hadith, Ibn Abi Hatim.
Secara kesimpulanya,hadits ini menurut penilaian ulama-ulama diatas adalah daif.Cuma terdapat perawi yang lemah dalam periwayat hadits ini.Ulama-ulama sangat teliti dalam menilai hadits-hadits Rasulullah s.a.w agar tidak berlaku dusta kepada Rasulullah s.a.w.Setakat yang saya mampu yang saya dapat setakat ini cuma inilah.Mungkin ada yang sahih,tapi saya belum jumpa lagi,jika jumpa,inn syaAllah akan dimasukan ke dalam ini.Hadits lemah masih berpeluang untuk di angkat darjatnya sekiranya ada hadits lain yang menerangkan hal sama.Tapi ulama hanya menjumpai daripada satu jalur sahaja yang membincangkan sanad ini.Iaitu daripada sunan Ibnu Majah.Maka dinilai lemah. berdasarkan terdapat perawi yang lemah.
wallahualam.
Setakat ini yang saya jumpa haditsnya darjat yang lemah iaitu daif.Bukan dusta tapi lemah.Sebab-sebab lemah kerana banyak sebab.Boleh jadi datang daripada perawinya.
Takhrij:
sunan Ibn Majah:
وَإِنَّ قَبْلَ خُرُوجِ الدَّجَّالِ ثَلَاثَ سَنَوَاتٍ شِدَادٍ يُصِيبُ النَّاسَ فِيهَا جُوعٌ شَدِيدٌ يَأْمُرُ اللَّهُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الْأُولَى أَنْ تَحْبِسَ ثُلُثَ مَطَرِهَا وَيَأْمُرُ الْأَرْضَ فَتَحْبِسُ ثُلُثَ نَبَاتِهَا ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي الثَّانِيَةِ فَتَحْبِسُ ثُلُثَيْ مَطَرِهَا وَيَأْمُرُ الْأَرْضَ فَتَحْبِسُ ثُلُثَيْ نَبَاتِهَا ثُمَّ يَأْمُرُ اللَّهُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الثَّالِثَةِ فَتَحْبِسُ مَطَرَهَا كُلَّهُ فَلَا تُقْطِرُ قَطْرَةً وَيَأْمُرُ الْأَرْضَ فَتَحْبِسُ نَبَاتَهَا كُلَّهُ فَلَا تُنْبِتُ خَضْرَاءَ فَلَا تَبْقَى ذَاتُ ظِلْفٍ إِلَّا هَلَكَتْ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ قِيلَ فَمَا يُعِيشُ النَّاسُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ قَالَ التَّهْلِيلُ وَالتَّكْبِيرُ وَالتَّسْبِيحُ وَالتَّحْمِيدُ وَيُجْرَى ذَلِكَ عَلَيْهِمْ مُجْرَى الطَّعَامِIbn Majah no 4067
Sesungguhnya tiga tahun sebelum munculnya Dajjal, adalah waktu yang sangat sulit, dimana manusia akan ditimpa oleh kelaparan yang sangat, Allah akan memerintahkan kepada langit pada tahun pertama untuk menahan sepertiga dari hujannya, dan memerintahkan kepada bumi untuk menahan sepertiga dari tanaman-tanamannya. Dan pada tahun kedua Allah akan memerintahkan kepada langit untuk menahan dua pertiga dari hujannya dan memerintahkan kepada bumi untuk menahan duapertiga dari tumbuh-tumbuhannya. Kemudian di tahun yang ketiga, Allah memerintahkan kepada langit untuk menahan semua air hujannya, maka ia tidak meneteskan setetes air pun dan Allah memerintahkan kepada bumi untuk menahan semua tanaman-tanamannya, maka setelah itu tidak dijumpai satu tanaman hijau yang tumbuh dan semua binatang yang berkuku akan mati, kecuali yang tidak dikehendaki oleh Allah." kemudian para sahabat bertanya, "Dengan apakah manusia akan hidup pada saat itu?" Beliau menjawab: "Tahlil, takbir dan tahmid akan sama artinya bagi mereka dengan makanan."
Tahqiq:
الراوي: أبو أمامة الباهلي المحدث: الألباني - المصدر: ضعيف الجامع - الصفحة أو الرقم: 6384
خلاصة حكم المحدث: ضعيف
Dan di dalam Sahih Al-Jami', Syeikh Al-Albani turut memuatkan hadith ini sebagai sahih:
و إن قبل خروج الدجال ثلاث سنوات شداد يصيب الناس فيها جوع شديد يأمر الله السماء السنة الأولى أن تحبس ثلث مطرها و يأمر الأرض أن تحبس ثلث نباتها ثم يأمر السماء في السنة الثانية فتحبس ثلثي مطرها و يأمر الأرض فتحبس ثلثي نباتها ثم يأمر السماء في السنة الثالثة فتحبس مطرها كله فلا تقطر قطرة و يأمر الأرض فتحبس نباتها كله فلا تنبت خضراء فلا يبقى ذات ظلف التهليل و التكبير و التحميد و يجزئ ذلك عليهم مجزأة الطعام
( هـ ابن خزيمة ك الضياء ) عن أبي أمامة .
الراوي: أبو أمامة الباهلي المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع - الصفحة أو الرقم: 7875
خلاصة حكم المحدث: صحيح
Ini kenyataan Multaqa: ( http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=219403 ) didaifkan oleh al-Albani
الحديث بهذا التمام ضعفه ش الألباني رحمه الله،
Ini penilaian Ibn Katsir dalam tafsirnya:
الراوي: أبو أمامة الباهلي المحدث: ابن كثير - المصدر: تفسير القرآن - الصفحة أو الرقم: 2/411
خلاصة حكم المحدث: غريب جداً من هذا الوجه Juga daif
Ini Islamweb: hukum daif
الكتاب: سنن ابن ماجه [الحكم: إسناده ضعيف
hadith ni hanya ada dalam sunan Ibn Majah tak ada dalam kutub sittah yg lain dari jalur Abu Umamah ini.
رقم الحديث: 4075
(حديث مرفوع) حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ , حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ الْمُحَارِبِيُّ , عَنْ إِسْمَاعِيل بْنِ رَافِعٍ أَبِي رَافِعٍ , عَنْ أَبِي زُرْعَةَ السَّيْبَانِيِّ يَحْيَى بْنِ أَبِي عَمْرٍو , عَنْ عَمْرِو بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ , قَالَ
Dalam perbagai semakan hadits pula,menerusi tafsir Ibn Katsir, tafsir surah an-Nisaa' ayat 159, daif
edisi tahqiq 4/353 (syaikh Mustafa al-Sayyid Muhammad, dll) hadith Ibn Majah dari jalur Abu Umamah
perawi daif ialah Amru bin Abdullah al-hadhrami
Tafsir Ibn Katsir, tahqiq Sami bin Muhammad al-Salamah (2:461), hadith Ibn Majah dari Abu Umamah
dua perawi daif:
Abd Rahman bin Muhammad al-Muharibi, mungkarul hadith, Ibn Ma'in
dan Ismail bin Rafi' al-Madani,daif menurut Ibn Ma'in dan an-Nasai'i, mungkarul hadith, Ibn Abi Hatim.
Secara kesimpulanya,hadits ini menurut penilaian ulama-ulama diatas adalah daif.Cuma terdapat perawi yang lemah dalam periwayat hadits ini.Ulama-ulama sangat teliti dalam menilai hadits-hadits Rasulullah s.a.w agar tidak berlaku dusta kepada Rasulullah s.a.w.Setakat yang saya mampu yang saya dapat setakat ini cuma inilah.Mungkin ada yang sahih,tapi saya belum jumpa lagi,jika jumpa,inn syaAllah akan dimasukan ke dalam ini.Hadits lemah masih berpeluang untuk di angkat darjatnya sekiranya ada hadits lain yang menerangkan hal sama.Tapi ulama hanya menjumpai daripada satu jalur sahaja yang membincangkan sanad ini.Iaitu daripada sunan Ibnu Majah.Maka dinilai lemah. berdasarkan terdapat perawi yang lemah.
wallahualam.
No comments:
Post a Comment