Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach I - wanalovemekahmadinah

Sunday, March 27, 2016

Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach I

Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach I

Perang Dunia Kedua : Pendaratan Di Omaha Beach I
Siri I
D-Day (Pendaratan Normandy)
Pendaratan Normandy, diberi nama laluan Operasi Neptun, adalah operasi pendaratan dari Sekutu pencerobohan Normandy, di Operasi Overlord, semasa Perang Dunia II. Pendaratan bermula pada Selasa, 6 Jun, 1944 (D-Day), mulai pukul 6:30 British Summer Time ganda (GMT +2). Dalam perancangan, seperti untuk operasi Bersekutu kebanyakan, istilah D-Day digunakan untuk hari pendaratan sebenarnya, yang bergantung pada persetujuan akhir.

Pendaratan dilakukan dalam dua peringkat: sebuah serangan udara pendaratan 24.000 Inggeris, Amerika, Kanada dan Perancis Merdeka pasukan udara tak lama selepas tengah malam, dan pendaratan amfibia [4] dari Sekutu infantri lapis baja dan bahagian di pantai Perancis mulai pukul 6: 30 pm. Surprise dicapai berkat cuaca buruk dan rancangan penipuan yang komprehensif dilaksanakan pada bulan-bulan sebelum pendaratan, Operasi Bodyguard, untuk mengalihkan perhatian Jerman dari kemungkinan pendaratan di Normandy. Sebuah kunci kejayaan adalah meyakinkan Adolf Hitler bahawa pendaratan benar-benar akan berlaku ke utara berhampiran Calais. Ada juga operasi maklum berlangsung serentak dengan pendaratan di bawah codenames Operasi Glimmer dan Operasi Kena Pajak untuk mengalihkan perhatian pasukan Jerman dari daerah pendaratan nyata. [5]

Panglima Tertinggi Pasukan Bersekutu Ekspedisi adalah Jeneral Dwight Eisenhower sementara komando pasukan darat (21 Army Kumpulan) diberikan kepada Jeneral Bernard Montgomery. Operasi, dirancang oleh pasukan di bawah Leftenan Jeneral Frederick Morgan, adalah pencerobohan amfibia terbesar dalam sejarah dunia dan dilaksanakan oleh unsur darat, laut dan udara di bawah komando Inggeris langsung dengan lebih daripada 160,000 [6] tentera mendarat pada tarikh 6 Jun 1944: 73,000 Amerika , Inggeris dan 61.715 21.400 Kanada. [7] 195700 [8] Bersekutu angkatan laut dan angkatan laut pedagang kakitangan di lebih daripada 5,000 [6] kapal juga terlibat. Pencerobohan diperlukan pengangkutan tentera dan material dari United Kingdom oleh pasukan-sarat pesawat terbang dan kapal, pendaratan serangan, sokongan udara, pengharaman angkatan laut dari Selat Inggeris dan angkatan laut api sokongan. Pendaratan berlangsung sepanjang hamparan 50 batu (80 km) dari Normandy pantai dibagi menjadi lima sektor: Utah, Omaha, Emas, Juno, dan Sword.

Operasi
Pencerobohan Bersekutu terperinci di beberapa pertindihan pelan operasi. Menurut muzium D-Day:

"Angkatan bersenjata digunakan codenames untuk merujuk pada perancangan dan pelaksanaan operasi ketenteraan khusus Operasi Overlord adalah nama kod untuk pencerobohan Bersekutu dari barat laut Eropah .. Fasa serangan Operasi Overlord dikenali sebagai Operasi Neptun. Operasi Neptun bermula pada D-Day (6 Jun 1944) dan berakhir pada tarikh 30 Jun 1944. Pada masa ini, Bersekutu telah menubuhkan sebuah pijakan syarikat di Normandy Operasi Overlord juga. bermula pada D-Day, dan terus sampai Bersekutu pasukan menyeberangi Sungai Seine pada tarikh 19 Ogos 1944. "

Hanya sebelum pencerobohan, Jeneral Eisenhower dihantar pesan sekarang-bersejarah untuk semua ahli Pasukan Ekspedisi Bersekutu. Bunyinya, sebahagian, "Anda akan memulakan pada perang salib yang besar, ke arah mana kita telah berjuang berbulan-bulan ini." [9] Dalam poketnya adalah kenyataan, tidak pernah digunakan, yang akan dibacakan dalam kes pencerobohan gagal. [10]

Rancangan Deception
Di bawah Operasi tahap tinggi rencana Bodyguard, Bersekutu telah menetapkan satu siri komprehensif dan kompleks penipuan yang menyebabkan pendaratan mencapai kejutan strategik dan taktikal. Salah satu kunci kejayaan dari operasi ini adalah Operasi Fortitude Selatan yang meyakinkan Hitler bahawa rancangan Bersekutu 'adalah untuk serangan utama mereka untuk menjadi melintasi Selat Dover oleh fiktif Kelompok Pertama Tentera Darat Amerika Syarikat yang diketuai oleh George S. Patton dan bahawa pendaratan Normandy adalah taktik pengalihan . Rekaan dipertahankan selepas pendaratan Normandy yang menyatakan bahawa Hitler, masih percaya serangan sudah dekat melintasi selat, tidak mau sampai terlambat, untuk memperkuat pasukannya di Normandy dengan pasukan diletakkan untuk membela Pas de Calais.

Sangat relevan dengan pendaratan Normandy adalah penggunaan pengebom berat di Glimmer Operasi dan Kena Pajak yang terbang dalam pola yang sangat tepat atas Selat Dover, untuk menjatuhkan radar-mencerminkan jalur aluminium ( "tingkap", sekarang dikenali sebagai sekam), untuk membuat gambar di radar Jerman armada pencerobohan bergerak melintasi selat bersamaan dengan kedatangan armada pencerobohan di Normandy.

cuaca
Hanya 10 hari setiap bulan yang sesuai untuk melancarkan operasi: hari dekat Bulan penuh diperlukan baik untuk penerangan selama jam kegelapan dan untuk gelombang musim semi, bekas untuk menerangi mercu tanda navigasi untuk awak pesawat, glider dan kapal pendarat, dan yang kedua untuk menyediakan air terdalam mungkin untuk membantu navigasi yang selamat rintangan defensif ditempatkan oleh pasukan Jerman di surfing pada pendekatan arah laut ke pantai. Bulan purnama terjadi pada tanggal 6 Juni. Sekutu Expeditionary Force Supreme Commander Dwight D. Eisenhower tentatif dipilih 5 Jun sebagai tarikh untuk penyerangan tersebut. Cuaca baik-baik saja selama sebahagian besar dari Mei, namun memburuk pada awal Jun. Pada tarikh 4 Jun, keadaan itu jelas tidak sesuai untuk pendaratan, angin dan laut lepas akan membuat tidak mungkin untuk melancarkan kapal pendarat dari kapal besar di laut, awan rendah akan menghalang pesawat mencari sasaran mereka. Konvoi pasukan Sekutu sudah di laut terpaksa berlindung di teluk dan inlet di pantai selatan Inggeris untuk malam.

Nampaknya kemungkinan bahawa segala sesuatu harus dibatalkan dan pasukan kembali ke kem berlepas mereka (yang akan hampir mustahil, sebagai gerakan besar tindak lanjut formasi kepada mereka sudah berjalan). [11] Tempoh bulan berikutnya penuh akan menjadi hampir sebulan lagi. Pada mesyuarat penting pada tarikh 5 Jun, meteorologi kepala Eisenhower (Kumpulan Kapten JM Stagg) menganggarkan pembaikan singkat selama 6 Jun. Komander pasukan semua tanah untuk pencerobohan Jeneral Bernard Montgomery dan Ketua Eisenhower Staf Umum Walter Bedell Smith ingin meneruskan dengan pencerobohan. Komander Bersekutu Angkatan Udara Marsekal Leigh Mallory diragukan, tetapi supremo Bersekutu Tentera Laut Laksamana Bertram Ramsay percaya bahawa keadaan akan sedikit menguntungkan. Pada kekuatan dari anggaran Stagg itu, Eisenhower memerintahkan pencerobohan untuk meneruskan. Akibatnya, langit mendung berlaku terhad Bersekutu sokongan udara, dan tidak ada kerosakan serius yang boleh dilakukan untuk pertahanan pantai di Omaha dan Juno. [12]

Para Jerman sementara mengambil keselesaan dari keadaan miskin yang ada, yang lebih buruk dari Perancis Utara, lebih dari Selat Inggeris sendiri, dan percaya pencerobohan tidak akan mungkin selama beberapa hari. Beberapa tentera berundur, perwira senior banyak yang pergi untuk akhir pekan. Field Marshal Erwin Rommel mengambil 'beberapa hari cuti untuk meraikan ulang tahun istrinya, [13] manakala berpuluh-puluh bahagian, komander rejimen dan batalion jauh dari pos mereka melakukan latihan perang sesaat sebelum pencerobohan. [14]


No comments:

Post a Comment